Article: Petra de Vree

Petra de Vree

De Wageningse kunstenares Petra de Vree won deze maand het Art-Event 2011 in Emmen. Een vakjury vond haar werk het beste van de 50 deelnemers en gaf het ruim negen punten.

Door Hetty van Nes

Wageningen

“Zo’n hoog cijfer heb ik op school nooit gekregen”, lacht Petra. “Ik vind het heel bijzonder, vooral omdat er echt goede kunstenaars bij waren. Om mee te mogen doen moest een ballotagecommissie je werk vooraf goedkeuren.”

In haar huiskamer is veel van Petra‘s werk te zien. Warm gekleurde schilderijen, vrouwenfiguren en vogels van keramiek worden er goed uitgelicht met spots.

Voordat ze naar Wageningen kwam, woonde ze in Nepal, Ghana, Guatemala en Bolivia. “Dat zie je natuurlijk terug in mijn werk. Bewust en onbewust leg je er veel uit je omgeving in. En het ontwikkelde zich verder los van wat er deze jaren in Nederland gebeurde.” Het leidde tot een verrassende eigen stijl.

In Emmen exposeerde ze met vrouwenfiguren van keramiek. “In de landen waar ik woonde zag ik de kracht van vrouwen. Als er echt wat aan de hand is laten ze flink van zich horen. Die kracht druk ik uit in mijn beelden.”

Elk beeld is uniek en heeft een eigen persoonlijkheid. Petra werkt niet met mallen maar ontwerpt alle figuren opnieuw. Kleur is belangrijk in haar werk. Toen ze terugkwam in Nederland zag ze vooral veel grijs om zich heen. “De straten, de lucht en zelfs de mode was grijs”, verzucht ze. Toch voelde ze zich snel weer thuis. “De mensen in Wageningen zijn open en hebben vaak meer van de wereld gezien. Je knoopt er makkelijk een gesprekje aan.”

Petra de Vree

The Wageningen artist Petra de Vree won the Art-Event 2011 in Emmen this month. A professional jury found her work the best of the 50 participants and awarded it more than nine points.

By Hetty van Nes

Wageningen

“I never got such a high grade at school,” laughs Petra. “I think it’s very special, especially because there were really good artists. To be allowed to participate, a ballot committee had to approve your work in advance.”

Much of Petra’s work can be seen in her living room. Warmly colored paintings, female figures and ceramic birds are well lit with spotlights.

Before coming to Wageningen, she lived in Nepal, Ghana, Guatemala and Bolivia. “You can see that in my work, of course. Consciously and unconsciously you put a lot from your environment into it. And it developed further apart from what happened in the Netherlands these years.” It led to a surprising individual style.

In Emmen she exhibited with ceramic female figures. “In the countries where I lived I saw the power of women. If something is really going on, they make themselves heard. I express that power in my images.”

Each image is unique and has its own personality. Petra does not work with molds but redesigns all figures. Color is important in her work. When she returned to the Netherlands, she mainly saw a lot of gray around her. “The streets, the sky and even the fashion was gray,” she sighs. Yet she soon felt at home again. “People in Wageningen are open and have often seen more of the world. You can easily strike up a conversation.”