Het Gelders Eiland

Opening Exposition in Aerdt

June 15, 2015

Yesterday June 14  the duo-exposition with Petra de Vries in Aerdt is opened by Mrs Stoni Scheurer. Before and after the speech mezzo soprano Alie Hadders sang some beautiful songs, accompanied by the wonderful piano playing of Frank Leurs.

The exposition can be visited on Sunday the 21th and 28th of June and the 5th of July in the Church of Aerdt, Kerkweg 26, 6913 AK Aerdt, from 14.00h to 17.00h.  The 5th of July the two artists will be present. On the photo’s you see impressions of the exhibit.

Opening expositie Petra de Vries en Petra de Vree

Vandaag, in deze expositie, zijn wij omringd door vrouwen. Twee vrouwelijke exposanten, Petra de Vree met haar keramische beelden en Petra de Vries met haar schilderijen. Dat dit een té eenvoudige aanduiding is voor hun werk – daar kom ik later nog op terug.

Als een kunstenaar met een werk bezig is, komt daar zonder enige twijfel iets in tot uitdrukking wat in haar binnenste leeft, wat haar bezighoudt. Dat maakt ook het verschil tussen het ambachtelijke werk, hoe wonderschoon ook vaak – en een kunstwerk. Wat vrouwen beweegt staat gewoon het dichtst bij, is het meest invoelbaar en daarom wordt dat in hun werk zichtbaar, daar zijn ze het allebei roerend over eens. Vandaar! En wat ze daar in laten zien, is heel origineel en bijzonder. Krachtig en kwetsbaar.

Petra de Vree is een wereldreiziger, ze woont nu in Bangladesh. De geschiedenis van de volkeren op aarde fascineert haar. Dat laat ze zien: de gedrevenheid, de passie en trots van vrouwen uit de hele wereld, die de maatschappij bouwen en gebouwd hebben.  Haar vrouwen stáán daarvoor, zelfbewust, met schwung en elegantie.  De enige die wat van haar voetstuk wankelt is de vrouw van het beeld “vergelding “ – al die munten om haar heen gestrooid – dat maakt haar aan het wankelen!

Petra de Vree is met klei aan de gang gegaan. Het had ook zo maar ander materiaal kunnen zijn, het belangrijkst is dat het materiaal je van dienst is om jouw gewenste vorm te bereiken.  En in dat proces zijn er voor Petra geen grenzen – alle mogelijkheden en soms bijna onmogelijkheden worden toegepast. Ragfijne haarstrengen, handjes los op de rug en o zo perfect, geschakelde ringen. Alles van klei en gebakken!

Bij binnenkomst zie je meteen dat wonderbare kuiken dat uit het ei gekomen is, de scherven liggen er nog bij. Meteen besef je hoe breekbaar het materiaal is, en met des te meer ontzag bekijk je de fragiele onderdelen van de beelden. Technisch fantastisch goed, maar waar het vooral om gaat is dat de boodschap helder overkomt. De kleuren van klei zijn de kleuren van de mensentypen in de wereld, zichtbaar in haar beeld Cirkels of Life. Zij laat de mooie kant van de vrouwen in de wereld zien, zij dragen hoofddeksels die de geschiedenis combineren met hun eigen karakter. Fossiele vormen, natuurelementen, slangen, dat alles heeft betekenis en geeft extra kracht. Ook op hun kleding zijn die oersymbolen te vinden. Vrouwen als godinnen, overal ter wereld – Petra maakt ze en laat hun schoonheid en kracht zien. 

Petra de Vries volgde de academie en studeerde af in gemengde technieken. Dat is heel goed te zien in haar werk. Naast haar basisliefde voor het tekenen zie je ook collageachtige dingen, geverfde elementen en op een heel bijzondere manier speelt zij met het ruimtelijke element: gevecht om vooraan te staan tussen de vrouw en het vliegend hert en ook tussen gezicht en doodshoofd.

Als Petra aan het werk is laat ze het gebeuren.  Haar liefde en respect voor de elementen van de natuur speelt daarin een grote rol mee, ze gebruikt die elementen en laat ze hun rol spelen. Bewondering voor de perfectie in de natuur is een uitdaging om steeds beter en mooier te zijn. Overal in haar werken zie je de vrouwen zoeken naar hun identiteit. 

Links voor als je binnenkomt is bijvoorbeeld een schilderij van een vrouw, die in haar uitstraling wedijvert in ongenaakbaarheid en roofzucht met de wolven op het schilderij. De vrouw wint – de wolven vervagen, maar dan zie je ook een kroonluchter, een sierlijk licht element. Ook dat is symbool voor een stuk van die identiteit.

Soms overheerst het zachte, het lieflijke. Er is eenheid met achtergrond en omgeving, niets verstoort (My Ikebana). 28 achterin, daarin overheerst de fierheid helemaal. Maar bij Little Princess zie je en voel je dat ondanks koninklijke opsmuk grote onzekerheid bestaat over de eigen identiteit.

Ongelooflijk indringend weet Petra de Vries die zoektocht -wat je eigen identiteit nu is- voelbaar uit te beelden. De perfectie van bloemen – overschaduwt dat jou of is het in balans met je eigen gevoel? Soms is juist door bloemenmotieven het contrast met menselijke ernst en weemoed des te duidelijker. Je zit nog te veel gevangen in jezelf, er loopt een tralie-motief over je heen.

Door de grote zeggingskracht van haar werk realiseer je je nauwelijks dat de compositie heel goed uitgedacht is en altijd klopt. Petra is daar perfectionistisch in. Dat versterkt zeker die zeggingskracht. Haar werk komt aan, prachtig en indringend. En al die vrouwen blijven ons allemaal aankijken, wonderlijk genoeg. Dat is geen kunstje, dat is een constatering, gebeurde gewoon. En des te indringender komt haar wonderbaar mooie werk bij je aan, je ziet en herkent dat zoeken naar wie je nu werkelijk bent tussen al die invloeden van je omgeving.

Kracht en kwetsbaarheid, dat tezamen staat hier in deze expositie, mooier kan het niet. Twee vrouwen kunstenaars, die krachtig werk maken, juist ook door kwetsbaarheid te laten zien, in materiaal of gevoel. Wat is dat mooi, en wat gaan we hiervan genieten!  

Aerdt, 14 juni 2015; Stoni Scheurer

Opening exhibition Petra de Vries and Petra de Vree

Today, in this exhibition, we are surrounded by women. Two female exhibitors, Petra de Vree with her ceramic sculptures and Petra de Vries with her paintings. That this is too simple an indication for their work – I will come back to that later.

When an artist is working on a work, there is no doubt that it expresses something that lives inside her, that occupies her. That also makes the difference between the craft work, however wonderfully beautiful it often is – and a work of art. What moves women is simply the closest, is most empathetic and that is why it is visible in their work, they both agree on that. Hence! And what they show in it is very original and special. Powerful and vulnerable.

Petra de Vree is a world traveler, she now lives in Bangladesh. The history of the peoples of the earth fascinates her. She shows that: the drive, passion and pride of women from all over the world, who build and have built society. Her women stand for it, self-confident, with panache and elegance. The only one who wobbles a bit from her pedestal is the woman of the statue “retribution” – all those coins scattered around her – that makes her wobble!

Petra de Vree started working with clay. It could also have been any other material, the most important thing is that the material serves you to achieve your desired shape. And in that process there are no limits for Petra – all possibilities and sometimes almost impossibilities are applied. Gossamer hair strands, loose hands on the back and oh so perfect, linked rings. Everything made of clay and baked!

Upon entering you immediately see that miraculous chick that has hatched from the egg, the shards are still there. You immediately realize how fragile the material is, and with all the more awe you view the fragile parts of the images. Technically fantastically good, but what matters most is that the message comes across clearly. The colors of clay are the colors of the people types in the world, visible in her sculpture Circles of Life. She shows the beautiful side of the women in the world, they wear headgear that combines history with their own character. Fossil shapes, natural elements, snakes, everything has meaning and gives extra power. These ancient symbols can also be found on their clothing. Women as goddesses, all over the world – Petra creates them and shows their beauty and strength.

Petra de Vries attended the academy and graduated in mixed techniques. This is very visible in her work. In addition to her basic love for drawing, you also see collage-like things, painted elements and she plays with the spatial element in a very special way: fight to be in the front between the woman and the stag beetle and also between face and skull.

When Petra is at work she makes it happen. Her love and respect for the elements of nature plays a major role in this, she uses those elements and lets them play their part. Admiration for the perfection in nature is a challenge to be better and more beautiful. Everywhere in her works you see the women searching for their identity.

For example, at the front left when you enter is a painting of a woman, whose appearance rivals the wolves in the painting in unapproachability and rapacity. The woman wins – the wolves fade away, but then you also see a chandelier, an elegant light element. That too is a symbol for a part of that identity.

Sometimes the soft, the lovely dominates. There is unity with background and environment, nothing disturbs (My Ikebana). 28 in the back, where pride completely dominates. But with Little Princess you see and feel that, despite royal finery, there is great uncertainty about one’s own identity.

Petra de Vries knows how to depict that quest – what your own identity is now – in an incredibly penetrating way. The perfection of flowers – does that overshadow you or is it in balance with your own feeling? Sometimes it is precisely because of floral motifs that the contrast with human seriousness and melancholy is all the clearer. You are still too much trapped within yourself, there is a grating motif running over you.

Because of the expressiveness of her work, you hardly realize that the composition is very well thought out and always correct. Petra is a perfectionist in that. That certainly strengthens that expressiveness. Her work arrives, beautiful and penetrating. And all those women keep looking at all of us, amazingly enough. That’s not a trick, that’s an observation, just happened. And the more penetrating her wonderfully beautiful work reaches you, you see and recognize that search for who you really are between all those influences of your environment.

Strength and vulnerability, that stand together here in this exhibition, it couldn’t be more beautiful.

Two female artists, who make powerful work, precisely by showing vulnerability, in material or feeling. How beautiful that is, and how we are going to enjoy it!

Aerdt, June 14, 2015; Stone Scheurer

Zomerexpositie Kunstkring het Gelders Eiland in Aerdt 

Aerdt – Kunstkring het Gelders Eiland houdt zondag 14, 21 en 28 juni en 5 juli de zomerexpositie in de Kerk van Aerdt. Er zijn beelden te zien van Petra de vree en tekeningen van Petra de Vries. De twee exposerende kunstenaars hebben vrouwen als onderwerp van hun werk. Vrouwenbeelden uit klei maakt Petra de Vree. Ze begon ermee in Bolivia, één van de landen en culturen die zij in haar leven leerde kennen.

De unieke mengeling van culturele indrukken vormt bij haar de basis. Bij het maken van haar beelden van keramiek laat zij zich leiden door de energie passie en gedrevenheid van vrouwen uit de vier verschillende continenten waar zij bij elkaar 15 jaar heeft gewoond en gewerkt. Zij zegt daarover: “Als materiaal is klei kneedbaar en gewillig. Ik voel me verbonden met deze grondstof en speel er graag mee om weer nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Via mijn handen, ogen en vingers zoek ik steeds weer naar een combinatie van esthetische vormen en natuurlijke lijnen. Ik geef iedere persoonlijkheid haar eigen uitstraling en zet een vrouw krachtig neer, positief, zelfverzekerd en vol hoop.” 

Petra de Vries maakt tekeningen waar in iets ‘broeit’. 

De ogenschijnlijk esthetische vrouwen die niet zo lieflijk zijn als ze wellicht op het eerste gezicht lijken, verleiden, lonken een lokken je zo een wereld in waarvan je niet weet of je daar wel wilt zijn.

De expositie is de bezoeken van 14.00 tot 17.00 uur.

Summer exhibition Kunstkring het Gelders Eiland in Aerdt

Aerdt – Kunstkring het Gelders Eiland will hold the summer exhibition in the Church of Aerdt on Sunday 14, 21 and 28 June and 5 July. There are sculptures by Petra de vree and drawings by Petra de Vries. The two exhibiting artists have women as the subject of their work. Petra de Vree makes female statues from clay. She started it in Bolivia, one of the countries and cultures she got to know in her life.

The unique mixture of cultural impressions forms the basis for her. When making her ceramic sculptures, she is guided by the energy, passion and drive of women from the four different continents where she has lived and worked together for 15 years. She says about this: “As a material, clay is malleable and willing. I feel connected to this raw material and like to play with it to discover new possibilities. Through my hands, eyes and fingers I keep looking for a combination of aesthetic shapes and natural lines. I give each personality its own appearance and portray a woman strong, positive, confident and full of hope.”

Petra de Vries makes drawings in which something is ‘breathing’.

The seemingly aesthetic women who are not as lovely as they may seem at first glance seduce, beckon and lure you into a world you don’t know if you want to be there.

The exhibition is the visits from 2 pm to 5 pm.