
EXPOSITIE ‘POINT OF NO RETURN’
WAGENINGEN – De tentoonstelling Point of no Return opent 2 november aan de Binnenhaven 7. Daaraan doen 22 kunstenaars mee. Een gesprek met de initiatiefnemers Petra de Vree en Jacqueline van Bergeijk.
door Annie van Gansewinkel
Ze zitten vol positieve energie en hun ideeën smeken om uitvoering in kunst. En toch offeren de Wageningse kunstenaressen Petra de Vree en Jacqueline van Bergeijk vrijwillig maanden op om een tentoonstelling te organiseren.
Wat bezielt ze om zoveel tijd te stoppen in Point of no Return? Het idee voor het thema vond De Vree bij de Maya voorspellingen dat op 21 december 2012 de wereld een ingrijpende omwenteling wacht. Ze heeft 15 jaar in het buitenland gewoond en gewerkt. “Ik geloof zelf niet in de voorspellingen, maar ik merkte in Guatemala hoezeer het dagelijks leven doortrokken is van Maya rituelen. Daarom wilde ik juist in 2012 iets doen met kantelpunten, keerpunten”, aldus De Vree.
De Vree’s idee viel in goede aarde bij Jacqueline van Bergeijk en al snel wisten ze dat ze samen deze tentoonstelling wilden dragen. Het thema sloeg aan bij verrassend veel leden van het Platform Beroepskunstenaars Wageningen.
Kunstenaars uit verschillende disciplines -fotografie, ruimtelijk werk, schilderijen, literatuur- werken momenteel met het thema. Ze kregen begeleiding van kunstcoaches Jos van Gessel en Ineke Kaagman. Van Bergeijk: “De coaches hebben allerlei luikjes open gezet en daardoor lieten zij kunstenaars over hun eigen grenzen kijken. Iedere kunstenaar kan op een unieke manier met het thema omgaan. Velen hebben dan ook een bepaald moment of kantelpunt uit hun eigen leven uitgewerkt. Dat levert heel gevarieerd werk op.”
Van Bergeijk werkt ruimtelijk met textiel. Zij heeft haar werk voor de tentoonstelling grotendeels klaar. De Vree, die meestal met klei werkt, heeft het thema inmiddels van alle kanten bekeken en uitgeprobeerd, maar ze kwam er nog niet aan toe haar eigen werk te maken. Je kan met dit thema een dramatisch zwarte kant uit, maar beide kunstenaars kiezen voor een positieve lading. Ze zijn het er over eens dat kunst vragen mag oproepen, twijfels mag benoemen, maar het moet niet alleen zwart zijn. “Ik heb in de derde wereld veel ellende gezien“, zegt De Vree. “Daardoor voelt het voor mij elitair om ons leven hier dan zwart af te schilderen. Ik wil vooral uitgaan van wat wél mogelijk is.“
Energie
Door de organisatie schiet hun eigen werk erbij in, maar dat hebben ze er graag voor over. De Vree: “Het geeft je zoveel energie als je ziet dat al deze kunstenaars zich aangesproken voelen door het thema.“
Waarom mogen mensen Point of no Return niet missen?
Van Bergeijk: “Het is zo’n bijzonder thema met heel uiteenlopend werk. Kom kijken en laat je verrassen.” De Vree: “Als je niet komt, is je kans altijd voorbij.”
Met recht een point of no return.

The initiators of the exhibition Point of no Return Jacqueline van Bergeijk and Petra de Vree
EXHIBITION ‘POINT OF NO RETURN’
WAGENINGEN – The exhibition Point of no Return opens November 2 at Binnenhaven 7. 22 artists are participating. A conversation with the initiators Petra de Vree and Jacqueline van Bergeijk.
by Annie van Gansewinkel
They are full of positive energy and their ideas beg to be executed in art. And yet the Wageningen artists Petra de Vree and Jacqueline van Bergeijk voluntarily sacrifice months to organize an exhibition.
What possesses them to put so much time into Point of no Return? De Vree found the idea for the theme in the Mayan predictions that on December 21, 2012 the world awaits a radical upheaval. She has lived and worked abroad for 15 years. “I don’t believe in the predictions myself, but I noticed in Guatemala how much Mayan rituals pervade daily life. That is why I wanted to do something in 2012 with tipping points, turning points”, says De Vree.
De Vree’s idea was well received by Jacqueline van Bergeijk and they soon knew that they wanted to carry this exhibition together. The theme caught on with a surprising number of members of the Platform Professional Artists Wageningen.
Artists from various disciplines – photography, spatial work, paintings, literature – are currently working with the theme. They received guidance from art coaches Jos van Gessel and Ineke Kaagman. Van Bergeijk: “The coaches have opened up all sorts of shutters, allowing artists to look beyond their own boundaries. Every artist can deal with the theme in a unique way. Many have worked out a certain moment or tipping point in their own lives. That results in very varied work.”
Van Bergeijk works spatially with textiles. She has largely completed her work for the exhibition. De Vree, who usually works with clay, has now looked at the theme from all sides and tried it out, but she has not yet got around to making her own work. You can take a dramatic black side with this theme, but both artists opt for a positive charge. They agree that art may raise questions, may name doubts, but it should not only be black. “I have seen a lot of misery in the third world,” says De Vree. “That makes it feel elitist to me to paint our lives here in black. I mainly want to start from what is possible.”
Energy
Because of the organization, their own work is lost, but they are happy to do so. De Vree: “It gives you so much energy when you see that all these artists feel addressed by the theme.”
Why shouldn’t people miss Point of no Return?
Van Bergeijk: “It is such a special theme with very diverse work. Come and have a look and be surprised.” De Vree: “If you don’t come, your chance is always over.”
Truly a point of no return.